ARXIU I PREMSA

Articles i textos

‹ tornar

David Ymbernon - Espai en blanc

Jaume Fortuny
David Ymbernon, Museu Comarcal de l'Urgell. 28/05/1999

 

Hi havia un altre pensament vague i sense nom que, a vegades, per la seva intensitat dominava tots els altres. Era precisament la blancor de la balena el que m'aterria. Herman Melville podria haver-ho escrit davant un quadre perquè la seva nuesa sempre imposà als grans mestres d'enfosquir-la per després crear paisatge amb la llum dels colors. Però la braó en el pensament plàstic de David Ymbernon aconsegueix la línia de l'horitzó sobre un terra polaritzat pel mer llustre de la blancor, un enllaç de blancs compenetrats en una perspectiva cònica del mapa d'alteritats en conflicte, tornades a presentar (representades) en un pla del quadre on les restitucions imaginàries són els punts de fuga que contradiuen la pobresa literal de les evidències de la realitat. Si recordem que el treball madur sempre dóna continuïtat al treball anterior i tenim en compte que en la blancor no és el pintor sinó cada espectador qui fa del quadre el(s) quadre(s) sabrem veure que del seu últim treball (Quadres dins de quadres) manté que la demanda no és la pròpia persona de l'autor sinó el reclam del diáleg per alçar l'elogi de la comunitat, fet tan bellament explícit des de la seva invenció de New Tool (1994) com a primer poble virtual del món. Si allí porta a terme les accions on més evidencia la seva capacitat de joc i humor com a formidable agent catalitzador per diferir de l'èxit dominant del consumisme, aquí sap mantenir aquesta capacitat deixant el protagonisme a la re-presentació fotogràfica irònicament barrada pel codi pictòric. Alguna fotografia pròpia i altra apropiada a través de la meticulositat del traç amb la que demostra saber mirar per trobar el pla idoni on fuga la mirada. David Ymbernon vol que tot sigui pictòric, però en el pensament madur s'ha de saber utilitzar bé la mentida per a ser sincer a l'hora d'enquadrar la realitat, i ell ho és gràcies al domini de l'art de mirar per veure assolit durant la bona formació, rebuda a l'escola d'arts i oficis de Tàrrega. És molt fàcil plantejar la pregunta difícil, és per això que molts són avui els artistes que tan sols ofereixen teoria erma, però ell sap aquí donar resposta a l'eterna qüestió pictòrica: escriure l'espai en blanc per llegir entre línies. Potser l'existència d'una resposta sols depengui del fet que el lector sàpiga fer-se la pregunta adient.